2016. február 21., vasárnap

Édesburgonya fánk vagy lángos - gluténmentes

A dolog úgy kezdődött, hogy a Farm-ban 399,-ért lehetett édesburgonyát kapni. A normális 1.000,- forinthoz képes ez gyönyörű ár, szóval vettem másfél kilót, azzal a tudattal, hogy eláll, ami igaz is, de amikor már csirázni kezd, érdemes kezdeni vele valamit. De mit? Megsüthetem - meg is tettem, holnapi ebéd lesz - de ennyit nem szerettem volna. Szóval mi legyen? Keresgélni kezdtem a neten és találtam két receptet, ami felkeltette az érdeklődésemet. Az egyik az édesburgonya fánk volt, egy hagyományos ázsiai édesség, a másik pedig indiai lapos kenyér. Szóval lehet édesség, és lehet sós étel is, mivel szempont lett a gluténmentesség, összehoztam a kettőt, és ez lett belőle.

Hozzávalók: 
- 1 bögre édesburgonya ~ 40 dkg;
- 3/4 bögre barna rizsliszt;
- 1/2 bögre nyílgyökér liszt;
- 1/2 tk szódabikarbóna;
- 1 csipet só;
- 1-2 ek repce olaj.

A feltéthez:
- az édeshez:
  • lekvár;
  • porcukor.

- a sóshoz:
  • 1/2 tk só;
  • őrölt bors;
  • 1 száll újhagyma;
  • 1/2 fokhagyma;
  • 2 dl szója joghurt.

Az édesburgonyát megmosom és héjastól, gőz felett megpárolom. Amikor puha, lehúzom a héját  - óvatosan forró -, villával összetöröm, és hozzáadom a liszteket, a szódabikarbónát, majd a sót. Még mindig villával alaposan összedolgozom, ha meghűl kézzel folytatom - ragacsos, lágy massza lesz, de álljatok ellen a késztetésnek, és ne adjatok hozzá még lisztet, ez így pont jó -, és félreteszem legalább egy fél órára. 
Ezután szétszedtem a masszát, és az egyik feléhez hozzá adom az újhagyma zöldjét apróra metélve.

Tapadásmentes edényben öntöm az olajat, amikor felforrósodott a sima masszából pingponglabda nagyságú gombócot formálok, majd a két tenyerem között kis korongokká lapítom - még ekkor is ragad, semmi gond -, és közepes lángon aranybarnára sütöm mindkét oldalát.
Az újhagymás keverékből tenyérnyi gombócokat szakítok, beleteszem a sütőedénybe, és ott lapítom el óvatosan az ujjaimmal. 

Ha édesen ennétek, még forrón bele lehet forgatni cukorba, és hagyományosan lekvárral megcsurgatni. Én sósan kedvelem, amihez a hagyma fehér részét sóval, borssal, a fokhagymával és a joghurttal elkeverem, ebbe tunkolom a fánkom vagy lepényem.
Aki nem gluténmentesen eszik, nagyjából 3/4 bögre sima liszttel helyettesítheti. Próbáljátok ki, szerintem zseniális. Nem nehéz, mert nem tocsog az olajtól, viszont kellemesen lágy és édes.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...